Tramwaje warszawskie
Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. (TW) – spółka miejska zajmująca się prowadzeniem komunikacji tramwajowej na terenie miasta Warszawa wydzielona 1 marca 1994 roku z Miejskich Zakładów Komunikacyjnych.
Historia
Spółka powstała 1 marca 1994 w wyniku podziału majątku Miejskich Zakładów Komunikacyjnych jako zakład budżetowy m. st. Warszawy. 1 stycznia 2003 roku została przekształcona w jednoosobową spółkę prawa handlowego funkcjonującą pod obecną nazwą Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. Początkowo siedziba spółki mieściła się w dzierżawionych pomieszczeniach przy ul. Senatorskiej 37.W kwietniu 2005 roku przeprowadziła się do własnych budynków przy ul. Siedmiogrodzkiej 20. 6 sierpnia 2008 między Tramwajami Warszawskimi a prezydentem Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz i dyrektorem Zarządu Transportu Miejskiego Leszkiem Rutą zawarta została umowa wieloletnia na lata 2008-2027 na świadczenie usług przewozowych, która umożliwia realizację wielu kosztownych inwestycji takich, jak zakupy nowego taboru czy budowa nowych tras tramwajowych.
W 2009 podpisano „kontrakt stulecia”, gdzie w opozycji do polityki zachodnich tramwajów (nacisk na wieloletnie eksploatowanie pojazdu) wymieniono ok. 40 proc. starego taboru (186 nowych 120Na Swing). Z tego powodu wycofano z eksploatacji codziennej, w styczniu 2013 roku, tramwaje typu Konstal 13N. Koszt dla podatnika warszawskiego wynosi ok. 1,5 mld zł (przewidywane dofinansowanie z kieszeni podatnika unijnego wynosi ok. 620 mln zł., koszt tramwaju na poziomie ~8064516 PLN). Nazwa „kontrakt stulecia”dodatkowo z powodu stosunku kosztu zakupu do dochodu Warszawy(12,98 mld zł dochody zaplanowane na 2013) – ~ 11.56%.
31 grudnia 2012 odbył się ostatni przejazd tramwajem typu 13N. Parówki służyły w Warszawie przez 53 lata (1959 – 2012). Oficjalne pożegnanie odbyło się 5 stycznia 2013. Autorem nawiązującego do tradycji logo Tramwajów Warszawskich jest zawodowy plastyk: Leszek Rudnicki, znany z setek projektów okładek dla „Polskich Nagrań”.
Zakres działalności
Głównym zadaniem spółki jest prowadzenie przewozów tramwajowych na terenie Warszawy, a w szczególności:– eksploatacja taboru tramwajowego,– zakup, wymiana i naprawa taboru tramwajowego,– inwestycje w infrastrukturę tramwajową (budowa nowych tras, remonty,bieżące naprawy). Dochód spółki generowany jest zarówno poprzez świadczenie usług przewozowych na podstawie umowy z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie, jak i działalność poza przewozową.
Tabor
Aktualnie używany tabor przez tramwaje warszawskie to tramwaje typu 105Na (Konstal Chorzów) i jego pochodne (m.in 105Nb,105Nf itd.), 112N (Konstal S.A. Chorzów), 116N (Alstom Konstal S.A. w Chorzowie), 105N2k/2000 (Alstom Konstal S.A. w Chorzowie), 120N (PESA Bydgoszcz) i 123N (Hipolit Cegielski Poznań). 13 czerwca 2010 roku pierwszy z nowo zamówionych składów typu 120Na Swing wyjechał na trasę. Według danych producenta kolejny Swing ma się pojawić w Warszawie w połowie lipca, a do końca roku dotrą 33 składy, a do Euro 2012 – 120. Ostatecznie wszystkie 186 sztuk ma zostać dostarczone do 2013 roku zastępując najstarsze pojazdy typu 13N i dużą część 105N.